måndag 19 mars 2012

Verksamhetsbesök på Mariefredsskolan

Har varit på verksamhetsbesök på Mariefredsskolan. Började med att vara med åk 1. Lektionen inleddes med högläsning. Sedan var det stora och små bokstäver som gällde. Det var härliga elever som jobbade på bra. Lektionen avslutades med att eleverna rabblade upp alfabetet samtidigt som de tog ett steg för varje bokstav. De rörde sig då från ena änden av klassrummet till dörren. Alla kunde alfabetet!

Nästa lektion var i åk 2 där de höll på med multiplikation. Uppgiften bestod av att formulera en berättelse som illustrerade multiplikationen 3X5=15. Det kom många olika förslag och de lämnades in skriftligt. Läraren berättade att det var viktigt att eleverna kunde röra sig mellan de konkreta och det abstrakta. Hon var också noga med att de skulle börja lära sig de matematiska begreppen. Man ska säga "addera" och inte "plussa". Läraren verkade mycket kompetent och intresserad av det här med barns matematiska utveckling.

De tre nästföljande lektionerna utspelade sig i åk 6 och 7. Jag fick där tillfälle att på deras SO-lektioner berätta om hur det är att arbeta som politiker. Eleverna var intresserade och ställde bra frågor. Särskilt imponerad var jag av åk 6 där det fanns några elever som verkade ha ett intresse fö politik och samhällsfrågor som nog inte är så vanligt när man är 12 år.

Efter lunch i matsalen fick jag stifta bekantskap med jouren som verkar vara en mycket genomtänkt institution. Den finns till för att hantera de lektioner då en lärare är sjuk eller vabbar. Istället för att kalla in extern vikarie har man en erfaren person anställd som alltid finns tillgänglig och dit eleverna i den aktuella klassen går. Läraren i jouren vet om vilka klasser som ska komma och vilka moment som de ska jobba med. Det finns också en poäng med att eleverna går till henne istället för att hon ska komma ut till klassen. Detta kan vara något för andra skolor att ta efter då det är i god "leananda".

En mycket givande dag slutade vid halv tre. Jag återkommer gärna till hösten.