Uppmaningen har gått fram. Kritisera gärna varandra i
politiken men kritisera inte ledarskribenten. Gör du det kommer tidningen
alltid se till att den får störst utrymme och sista ordet. Min replik (som var
inskickad som en debattartikel) får cirka en femtedel av det utrymme som
ledaren ges. Dessutom innehåller min artikel, för tredje gången i år,
transkriptionsfel som försvårar läsningen.
Vad gäller innehållet i de verksamheter jag ansvarar för är det mycket
som fungerar bra: förskolorna har över lag nöjda barn och föräldrar,
Thomasgymnasiet har vänt en fallande söktrend, skolbarnomsorgen gör ett
fantastiskt jobb, komvux och särskolan likaså. Påpekandet att
kunskapsresultaten är för låga i den kommunala skolan är helt korrekt. Där
ligger nu fokus. Redan till sommaren ska resultaten förbättras, i första hand
på de två skolor som hade sjunkande meritvärde. På de två andra förbättrades ju
betygen. Hur detta ska gå till och hur vi uppfyllt våra vallöften var jag
inställd på att redogöra för när jag träffade tidningen för halvtidssummering.
Rubriken blev ”Skolkaos ska leda till högre betyg”.